Mari kita melayan Danish punya adventure.

Sudah berapa tahunkah anda tidak menginjak kat kaki ke platform komuter, lrt, monorail dan segala tok nenek yang berkaitan dengan public transport ni semenjak anda membeli kancil biru kamo? Yea.. sudah hampir 5 tahun lamanya. Walaupun tak cukup lama tp sila konsider lama kerna aku sangat bengapnya waktu nak beli tiket nek komuter ngan En. Wan dan anak anak aku sewaktu si abang meminta kami suami isteri membawanya menaiki komuter utk menghiburkan hatinya yg lara. ( Aku tak pasti part mana yang lara sbb dah pau det aku laki bini beli robot beli kad tepuk tepuk beli belon -Ok ko pau aku beli mainan takpe, sok sok ko pau aku duit hantaran nak beli anak dara org ko siap ek. Aku campak ko dlm lombong kasik pirana makan. Senang citer!!)

Maka bermula pengembaraan kami menjajah menjelajah terminal komuter dari Subang Jaya ke Kl Central. Cehh... cam yok yok an je nak menjelajah ni. Tetapi sangat malangnya kerna sessi menjelajah telah menjadi sessi bershopping kerna En. Wan terlupa membawa kasik Irfan si kenit itu. Maka berdukung di dlm komuter yg sekor dah mcm monyet keluar zoo, panjat sana panjat sini- Danish la ni. Si kenit dah mcm cacing kerawit sbb dia nampak Kapten Danish sangat bersyorga loka bermain di bawah sedangkan dia di kepit oleh bapaknya di celah ketiak.

Danish: Hahahahaha adik takleh ikut Abang, Abang besh main main, sambil tarik tarik kaki Irfan.

En. Wan: Jgnla abang jatuh adik kang. Kasut dia tertinggal ( Sambil mata pandang aku. (Pandangla takde kuasa aku nak dukung sapa suh gatal miang sangat lupa nak capai kasut tadi. Bila tanya konpiden je ada dah kasut Irfan dlm kete. Hah hambik! Sila dukung sampai banjir ketiak okeh. Nama aku nak dukung takde. Sendiri gatal sendiri garu. Erk! hua hua hua..)

Irfan: Abie, epas arr epas arr. Abie epas arr epas arr. - Epas ialah lepas. suh Abie dia lepaskan pelokkan dia.

En. Wan : Irfan nak g kat mama ke? (Senyum senyum cam kerang sambil usha usha try nak hulur anak ke aku.

Aku: (Pandang kaki kuis kuis sambil buat bunyi.) Alalalalalalalalalala.

En. Wan: Mama malas dukung Irfan, jgn kawan mama.

Aku: Eh kalo time nak berjalan camni tak kawan ngan Mama takpe. Mama sedih tapi mama suka, Irfan sila duduk rerapat ngan Abie je tau. (Jeling En Wan sambil wat muka poyos). Hahahahahaa..

Sampai KL Central, En. Ketiak Banjirpun segera mencari kedai kasut. Almaklumla, kalo dukung lama lagi mao melecet ketiak dia kakakakaka hambik gatal sangat!!!

Lepas beli kasut Irfan, ye itu dia, cacing kerawit dah jadi pelari 100m malaysia plak, trus berlari kesana ke sini tanpa henti. So apalagi lepas dah sarungkan kasut still nak kena kepit si kenit ni. Lasak sungguhla hero hero dua org ni. Cam spiderman okeh, tak buleh ralit, mao sepantas kilat ilang dari pandangan.

Selepas sejam lebih merendek di KL Central kami pun amik trip balik ke Subang Jaya. Komuter during weekend is full like pundeks okeh. Kena berdiri dari KL Central sampai ke Subang. Org malaysia sgt prihatin like pukimak apa ntah, aku yg sedang dukung Irfanpun takde sapa offer duduk. MMg sebijik memuka memasing toye cam muka Adlin Aman Ramli dlm iklan budi bahasa budaya kita ni dulu. Mmg takde sensitiviti langsung. Biar aku jeritkan kat sini, most of malaysian bila datang bab term budi bahasa tang sedapkan jubo sendiri mereka mmg sucks okeh. Tapi takpe, kederat superwomen aku kuat agik so takpe leh lagi kepit anak aku no hal punya.

Sampai kat Subang berebut plak nak masuk. Yg sekor budak pompuan melayu ni aku nak keluar dia tolak aku masuk ke dlm plak. Aku pandang, sib baik ko paham pandangan Naruto aura ke 9 aku, kalo ko tak paham, tepat kat celah tinger ko aku jerit. Bagila aku keluar dulu bangkai kalo yepun ko nak masuk, aku kan dukung budak kecik, dan kan ada signboard besar kat tepi pintu tu, BERI LALUAN UNTUK PENUMPANG KELUAR. Keluar bengap! Keluar! Ko tuh nak masuk! Tak reti reti lagi ke aku bagi backhand kang. Men tetolak plak.

So kami dah selamat keluar dari terminal komuter subang jaya. Nak p mengabiskan duit kat C4 ngan subang Parade plak. (Ceh konon nak perabih duit konon, mmg bukan det ko dah abis ke alalalalalal)

Masa nak menuju ke kete, Danish tetiba nampak bas mini yg biru kuning tu.

Danish: Ma abang nak naik bas ni ma.
Aku: Hah! Tadi ckp nak naik ketapi ke, ni nak naik bas plak. Dah takmola panasla p naik kete Abie tu.
Danish: Taknakla Ma.. tak nak. Kete Abie tak laju! Tak best. Bas ni laju.
Aku: Tak laju?
Ewah sesedap lidah je kata Livina aku tak laju, ko ingat tu apa kete lembu yg tak laju. Ada jugak aku blasah anak aku ni kang. Banyak songeh plak.

Aku: Abang penah tak rasa jalan kaki?
Danish: Jalan kaki tak best penat!
Aku: Kalo rasa rasa penat baik naik kete Abie, kalo tak, abang tinggal sini balik umah jalan kaki.

Dahla aku ada pengalaman buruk masa bebujang ni dulu. Naik bas ni pastu masa bas brek aku tak sempat pegang besi, aku teruja ke depan, apalagi berdepep tetek aku bersenggol-senggolan ngan mat indon tu. Huwaaaaaaaaaaaaaaaaaa :(( sib baikla dia sengih je, Kalo di ckpnya, senggolla lagi, mao terbungkang aku kat dlm bas tu.

0 commentos: